Τρίτη 3 Μαρτίου 2009

Ο κόρακας και η αλεπού - με λίγα λόγια





Κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Λόγος και τη Μαρία Ρουσοχατζάκη το δεύτερο τρυφερό βιβλιαράκι της, «ο κόρακας και η αλεπού με λίγα λόγια». Είναι διασκευή του γνωστού μύθου του Αισώπου. Είχε προηγηθεί η διασκευή της Κοκκινοσκουφίτσας από την ίδια σειρά.
Η σειρά «με λίγα λόγια» είναι αυτό ακριβώς που λέει : γνωστά παραμύθια και μύθοι του Αισώπου με λίγα λόγια! Λόγια ωστόσο, δομημένα με σωστή επιλογή λέξεων και δομή πρότασης ολοκληρωμένη και τέτοια ώστε να είναι απολύτως κατάλληλη για την ομαλή εξέλιξη του λόγου και της αφηγηματικής ικανότητας, καταρχήν των πολύ μικρών παιδιών.
Ωστόσο, εξίσου, απευθύνεται σε παιδιά της Α΄ δημοτικού με στόχο τη διερεύνηση και βελτίωση της ικανότητας στο «Σκέφτομαι και γράφω», δηλαδή στη διατύπωση περιγραφής – σκέψης με σωστή γλωσσική δομή και σύμφωνα με «αρχή – μέση – τέλος».
Το παραμύθι – μύθος στην παρούσα έκδοση δεν αφορά απλά στην τέρψη του παιδιού. Αρχικά αφορά στο να του δώσει το πρώτο κατάλληλο γλωσσικό υλικό, ώστε να μάθει τη μεθοδολογία του να λέει ιστοριούλες.
Επειδή όλο το παραμύθι ολοκληρώνεται σε είκοσι προτάσεις και η κάθε μια αντιπροσωπεύεται πλήρως από αντίστοιχη εικόνα, χωρίς περίσσειες πληροφορίες, το μικρό ανυπόμονο παιδί μπορεί να καθίσει να ακούσει όλη την αφήγηση και να επικεντρωθεί στα πρωτεύοντα.
Καθώς επίσης η κάθε πρόταση συμπληρώνεται από την εικόνα της και δίνουν μαζί παράλληλο – ταυτόσημο μήνυμα, το παιδί δεν μπερδεύεται από συχνά περιττές «ειδήσεις».
Έτσι λοιπόν και το παιδί της Α΄ Δημοτικού μπορεί να δει πως μπορεί να μιλά για ένα θέμα με διαδοχή προτάσεων που εξελίσσουν μια πλοκή, χωρίς να χάνεται με «εκτός θέματος» πληροφορίες.
Η εικονογράφηση είναι ιδιαίτερα προσεγμένη και χαριτωμένη, δοσμένη με μεράκι από την εικαστικό Άννα Χιλετζάκη.
Στο δεύτερο αυτό βιβλίο, υπάρχει στο τέλος του ένθετο, με πολλές πληροφορίες – οδηγίες για τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς, που αφορούν τη χρήση και λειτουργία του παραμυθιού.
Η έκδοση αυτή αποτελεί πραγματικά μια σοβαρή προσπάθεια υποστηριγμένη από θεωρητικό υπόβαθρο αλλά και από την κλινική εμπειρία που διαθέτει η Μαρία Ρουσοχατζάκη.
Κατά αυτόν τον τρόπο, τα βιβλία της συγκεκριμένης σειράς μπορούν να χρησιμοποιηθούν ποικιλότροπα, επίσης από παιδιά που έχουν ιδιαίτερες δυσκολίες στο να καθίσουν να ακούσουν, στο να μάθουν να μιλούν ή να γράφουν.
«Ο κόρακας και η αλεπού – με λίγα λόγια» σε σπιράλ, «μισό - μισό» δίνει τη δυνατότητα στο μικρό παιδί να ενώσει τις εικόνες σωστά και να φτιάξει το παραμύθι με τρόπο ευχάριστο.
Το μεγαλύτερο παιδί μπορεί, αφού φτιάξει την εικόνα, να γράψει την πρόταση που αντιστοιχεί στην εικόνα, και προσφέρεται ως υπόδειγμα στο ένα μισό της εικόνας, και έτσι παίζοντας να εξασκήσει τη δυνατότητα του τόσο στο να μάθει το παραμύθι όσο και στο να βελτιώσει τη γραφή του. Έτσι το υλικό απευθύνεται σε παιδιά μέχρι και της Α’ Δημοτικού.



«Ο κόρακας και η αλεπού – με λίγα λόγια» σε σπιράλ, «μισό - μισό» δίνει τη δυνατότητα στο μικρό παιδί να ενώσει τις εικόνες σωστά και να φτιάξει το παραμύθι με τρόπο ευχάριστο.
Το μεγαλύτερο παιδί μπορεί, αφού φτιάξει την εικόνα, να γράψει την πρόταση που αντιστοιχεί στην εικόνα, και προσφέρεται ως υπόδειγμα στο ένα μισό της εικόνας, και έτσι παίζοντας να εξασκήσει τη δυνατότητα του τόσο στο να μάθει το παραμύθι όσο και στο να βελτιώσει τη γραφή του. Έτσι το υλικό απευθύνεται σε παιδιά μέχρι και της Α’ Δημοτικού.
Ο «κόρακας και η αλεπού, με λίγα λόγια» σε σπιράλ «μισό – μισό» αποτελεί μια προσεγμένη προσπάθεια να γράψει το παιδί πρόταση ξεχωρίζοντας τη μια λέξη από την άλλη, βλέποντας τα σημεία στίξης και βέβαια έχοντας πλήρη αντιπροσώπευση της πρότασης από την εικόνα που τη συνοδεύει, διαδικασία που βοηθά, ιδιαίτερα σ’ αυτές τις ηλικίες, τα παιδιά να εμπεδώσουν τη σημασία της πρότασης στην απόδοση ενός νοήματος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου