Παρασκευή 8 Μαΐου 2009

Η Χιονάτη και οι 7 νάνοι


Η παρούσα εκδοτική προσπάθεια αφορά παιδιά μικρής ηλικίας 2 – 6 ετών.
Σ’ αυτήν την ηλικία, τα παιδιά, ειδικά αν είναι ζωηρά, κινητικά, δραστήρια, δεν κάθονται εύκολα να προσέξουν τη ροή ενός παραμυθιού.
Συχνά οι γονείς (και οι παιδαγωγοί) προσπαθούν να διαβάσουν ένα παραμύθι και εκείνα διακόπτουν με εκτός θέματος ερωτήσεις, φεύγουν ή, παράλληλα, ασχολούνται με κάτι άλλο.
Συχνά το παραμύθι δεν ολοκληρώνεται και είναι «ο καημός» των γονιών, ότι το παιδί τους «δεν κάθεται να ακούσει ένα παραμύθι»…
Σ΄ αυτήν την έκδοση, δίνοντας ενδιαφέρουσα και συγχρόνως απλή εικόνα, εικόνα που ουσιαστικά επαναλαμβάνει την πρόταση που παρουσιάζεται ακουστικά στο παιδί, προσπαθούμε να συνδυαστούν δύο παράλληλα και ταυτόσημα ερεθίσματα:οπτικό και ακουστικό.
Αυτό επιτυγχάνεται μέσω μιας ολοκληρωμένης, απλής πρότασης: το υποκείμενο, το ρήμα, το αντικείμενο ή το κατηγορούμενο και ο κάθε προσδιορισμός είναι ξεκάθαρα και συχνά από τη μια πρόταση στην άλλη επαναλαμβανόμενα.
Η διαδικασία αυτή βοηθά το μικρό παιδί στην πρόσληψη, αποκωδικοποίηση και αφομοίωση της πληροφορίας, αλλά κατόπιν και στην αναπαραγωγή της. Η επιλογή των λέξεων είναι απλή, τόσο νοηματικά όσο και φθογγολογικά: εύκολα προφέρονται και εύκολα κατανοούνται.
Έμφαση δίνεται, στην περίπτωση που έχουμε να διδάξουμε παιδιά με ιδιαίτερες (εξαιτίας ποικίλων παραγόντων) δυσκολίες στην εξέλιξη του λόγου και της μάθησης. Στην περίπτωση αυτή λοιπόν παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας με τέτοιου τύπου προβλήματα, πιθανόν να έχουν ανάγκη από αφήγηση δοσμένη όπως εμείς προτείνουμε, αν και καταρχήν απευθύνεται σε παιδιά μικρότερης ηλικίας, που έχουν κανονική εξέλιξη.
Επίσης, το παραμύθι είναι ιδιαίτερα χρήσιμο για την κατάκτηση της μεθοδολογίας γραφής του «Σκέφτομαι και γράφω» στην Α’ Δημοτικού.
Το υπόδειγμα του «περιγράφω την εικόνα με ολοκληρωμένη πρόταση & αφηγούμαι μια ιστοριούλα, σύντομα και στα κύρια σημεία της», προσφέρεται με πληρότητα από το δεδομένο παραμύθι.
Ακόμη, στο λευκό περιθώριο του σκίτσου, το παιδί μπορεί να προσθέσει σχέδια και κατόπιν να συμπληρώσει την αρχική πρόταση, με άλλες ολοκληρωμένες προτάσεις, περιγράφοντας την διευρυμένη πλέον εικόνα.
Έτσι, τα παιδιά εμπλουτίζουν την αφήγηση, προφορική & γραπτή, δίνοντας σταδιακά ένα πλουσιότερο αφηγηματικό εγχείρημα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου